I Jornada Gastronòmica del formatge, la mantega i l’avellana de proximitat amb segell DOP de la mà de Caprabo

19.09.2023

Caprabo i la Federació Catalana DOP-IGP han celebrat avui, 19 de setembre de 2023, la I Jornada Gastronòmica Caprabo de Productes de Proximitat de la Mantega de l’Alt Urgell i la Cerdanya, el Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya i l’Avellana de Reus, tots ells amb segell de qualitat DOP. La trobada, que ha tingut lloc a l’espai Xef Caprabo de l’Illa Diagonal, a Barcelona, ha comptat amb la xef Gessamí Caramés, que ha preparat un menú complet amb tres receptes elaborades sobre la base d’aquests tres ingredients.

La jornada ha comptat amb l’assistència de la directora de la Federació Catalana DOP-IGP, Sònia Pina; la presidenta de la DOP Avellana de Reus, Esther Gomis; el representant de la DOP Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya i de la DOP Mantega de l’Alt Urgell i la Cerdanya Julien Morales; i el responsable de Producció de Proximitat de Caprabo,  Fernando Tercero.

Durant l’acte, la directora de la Federació Catalana DOP-IGP, Sònia Pina, ha explicat que “des de la Federació vetllem per donar a conèixer la qualitat i autenticitat dels nostres productes de proximitat. Creiem fermament que els aliments amb segell DOP i IGP són una garantia d’excel·lència i un reflex de la riquesa de la nostra terra i tradicions culinàries, i per això ampliem el nostre treball amb Caprabo, per sumar forces i fer arribar aquests tresors locals a més llars i consumidors”.

Per la seva banda, el responsable de Producció de Proximitat de Caprabo, Fernando Tercero ha destacat que “les Jornades Caprabo ens permeten avançar en un dels nostres principals eixos estratègics: promoure el coneixement i el consum de productes de proximitat. Aquesta trobada té un format idoni, perquè permet conèixer millor el producte i el seu tractament a la cuina. Suposa un important element d’innovació i una forma original de donar a conèixer qualitat i la varietat dels nostres productes i els petits productors i cooperatives agràries dels quals procedeixen”.

Proximitat, de qualitat i de temporada

La jornada, conduïda per la cuinera, pastissera i copresentadora del programa ‘Cuines’ de TV3, Gessamí Caramés, que gestiona juntament amb els seus germans el restaurant Meleta de Romer a l’Ametlla de Mar, ha elaborat un menú de salats i dolços amb tres originals receptes elaborades sobre la base del formatge, la mantega i l’avellana amb segell DOP.

La sessió s’emmarca en el Programa de Proximitat per Comarques de Caprabo i té com a objectiu posar en valor els productes propers, de qualitat i de temporada.

Sobre el formatge, la mantega i l’avellana DOP

La Denominació d’Origen Protegida (DOP) és, juntament amb la Indicació Geogràfica Protegida (IGP), un segell de reconeixement de qualitat diferenciada, atorgat per la Unió Europea a productes que, a més de tenir unes característiques pròpies i diferencials, segueixen un procés de producció tradicional particular. Catalunya compta amb 12 aliments amb segell DOP, entre els quals hi ha el Formatge de l’Alt Urgell i la Cerdanya, la Mantega de l’Alt Urgell i la Cerdanya i l’Avellana de Reus.