“Hi ha un increment del consum dels aliments amb DOP i IGP i quan el producte es comercialitza, es premia la qualitat i la feina feta”

19.12.2023

La Federació Catalana DOP-IGP és una entitat sense ànim de lucre que agrupa la majoria dels Consells Reguladors DOP-IGP de Catalunya. Productors i elaboradors d’aliments autòctons, excepcionals i oficialment reconeguts per la Unió Europea per la seva qualitat. Productes arrelats al territori, el qual els confereix un caràcter, unes característiques i una personalitat pròpia. Parlem amb Josep Pere Colat, president de la Federació Catalana DOP–IGP, per valorar l’any que prompte tancarem i per conèixer què ens espera el 2024.

Si analitzem el 2023 i les activitats que la Federació Catalana DOP – IGP ha dut a terme, quina sensació teniu?

La sensació d’anar sumant esforços. Creiem que la feina feta és importantíssima i valorem de manera molt positiva les activitats de promoció realitzades. De fet, detectem que els segells d’Indicació Geogràfica Protegida (IGP) i Denominació d’Origen Protegida (DOP) cada vegada són més reconeguts pel consumidor.

A més a més, veiem també com els canals socials de la Federació van agafant més embranzida i van acumulant més seguidors i interacció.

I si parlem d’activitats que s’han realitzat o que s’han engegat durant l’any, quines destacaríeu?

Com comentava, totes tenen els seus objectius i totes aporten una mica en aquesta tasca de donar a conèixer els segells DOP i IGP i també a l’hora de posar en valor les seves característiques i qualitat. No obstant això, en primer lloc, destacaríem una acció que ja ve de l’any 2022: la campanya Enlairem les DOP – IGP catalanes protagonitzada pel nostre globus aerostàtic. La singularitat d’aquesta iniciativa ve donada sobretot pel ressò que ha tingut i també per l’experiència espectacular que proporciona anem on anem, en diferents comarques, DOP i IGP d’arreu del país.

En segon lloc, una activitat presentada recentment i que és la campanya de vídeos En Ruta! Amb en Pep Nogué. Es tracta d’una sèrie d’una vintena de vídeos que recorren el territori per descobrir els aliments amb DOP i IGP de Catalunya així com el seu cultiu i/o elaboració, producció, característiques i curiositats de cadascun d’aquests aliments certificats de la mà del gastrònom Pep Nogué i de representants dels diferents Consells Reguladors.

Federació Catalana DOP-IPG_ En-Ruta-Amb-en-Pep-Nogue

Precisament, sobre la campanya En Ruta! Amb en Pep Nogué que va presentar-se el passat mes de novembre i que és una de les protagonistes d’enguany. Quina és la valoració que en feu?

Molt positiva ja que és una iniciativa que permet trepitjar el territori, és a dir, permet conèixer les instal·lacions, les característiques i el saber fer dels productors des de casa estant. I, a més a més, els vídeos finalitzen amb una recepta de cuina amb producte local. Més enllà del contingut i com aquests vídeos faciliten el coneixement de les DOP i IGP, aquesta campanya ens ha proporcionat un impuls important a YouTube, tant pel que fa a visualitzacions com a subscriptors.

Si enlairem la vista i mirem el context socioeconòmic, quins reptes i quines oportunitats tenen els aliments certificats amb DOP – IGP actualment?

Reptes molts: el dia a dia és un repte per a la pagesia i la ramaderia. Com tothom sabem, tot el país està amenaçat per una sequera brutal, que s’arrossega des de fa ja tres campanyes. És una situació que comença a ser molt crítica i que perjudica la quantitat dels aliments certificats. Esperem que reverteixi en breu amb pluges generoses.

Pel que fa a oportunitats, la principal és que la gent està consumint els productes amb segell distintiu de qualitat certificada i que hi ha un increment del seu consum. Quan el producte es comercialitza és perquè es valora i es premia la qualitat i la feina que hi ha al darrere. Per tant, el més important és mantenir aquesta confiança i insistir en la diferenciació dels aliments certificats, i, evidentment, agrair als consumidors que els incorporen en la seva opció de compra.

I si posem la mirada al 2024, en què està treballant la Federació i què podem avançar del que ens espera?

D’una banda, hi haurà una segona fase de la campanya d’exteriors Tria’ns! Busca els aliments amb DOP-IGP, una iniciativa per millorar el reconeixement dels segells de qualitat certificada. D’altra banda, En Ruta! Amb en Pep Nogué també continuarà durant tot el primer quadrimestre del 2024 i, finalment, tindrem també actiu el globus de la Federació per continuar enlairant-lo pel territori i gaudint d’aquest des de l’aire. A més a més, del 18 al 21 de març torna Alimentaria a Barcelona, una cita a la qual hi serem presents.

I també, ja a mitjà termini, estem treballant de cara a l’any 2025 quan Catalunya serà la Regió Mundial de la Gastronomia. Una oportunitat que sens dubte aprofitarem per visibilitzar la nostra feina i els nostres productes més enllà del nostre país. De fet ja vam ser partícips d’aquesta iniciativa durant la visita del jurat prèvia a la decisió d’atorgar a Catalunya aquesta distinció.

Alguna cosa més a afegir?

Una vegada més, destacar les característiques del producte que treballem, uns aliments d’alta qualitat emparats per l’autoritat europea i refermar els valors que tenen aquests productes, no només pel resultat final sinó pel vincle amb el territori i la seva cura durant tot l’any.

I, per últim, en nom dels Consells Reguladors que represento, agrair a totes i cadascuna de les persones que han triat enguany els nostres productes, ja siguin consumidors, distribuïdors o restauradors i felicitar tothom les Festes de Nadal.

Omplim les taules amb aliments DOP-IGP del nostre país! Salut i Bones Festes!