La IGP Calçot de Valls tanca la temporada amb una producció de més de 18 milions de cebes

21.04.2023

Aquest matí, el Consell Regulador de la IGP Calçot de Valls ha celebrat l’acte oficial de final de la temporada del calçot 2023. Una temporada que Dalmaci Clofent, president de la IGP ha considerat satisfactòria: “Els preus s’han mantingut i, fins i tot, han augmentat lleugerament en alguns moments de la campanya. Pel que fa a la producció hem sobrepassat per poc els divuit milions de calçots, un resultat lleugerament inferior a les previsions que havíem fet a principi de temporada, quan ens vam proposar d’arribar a la xifra dels vint milions. L’excés de calor a l’estiu i a principi de la tardor va afectar els conreus: les cebes no es van grillar en el moment adequat i això va desajustar les entregues a mercat. La qualitat del producte, però, ha estat excel·lent”.

L’acte s’ha celebrat al Pla de Santa Maria (Alt Camp) i ha comptat amb la presència de Teresa Jordà i Roura, consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, i Tània Verge Mestre, consellera d’Igualtat i Feminismes. Els assitents han pogut participar en un vol captiu amb el globus aerostàtic corporatiu de la Federació Catalana DOP-IGP i en un tast de calçots en alçada.

També s’ha celebrat un col·loqui, que sota el títol La dona pagesa, el món del calçot i relleu generacional. Amb mirada de gènere, ha permès escoltar l’experiència de tres dones pageses: Ester Gomis, presidenta DOP Avellana de Reus; Laura Blanch, pagesa i hortolana; i Sue Moya estilista gastronòmica. El diàleg ha posat en relleu els prejudicis que encara perviuen sobre la dona en el món rural. “Sovint són els mateixos pares els qui intenten convèncer les filles perquè busquem sortides professionals alternatives a la pagesia. Pot semblar que no estiguem tan preparades per fer les feines del camp com els homes i això s’accentua quan ens quedem embarassades. Som conscients que treballar de pagès és dur, però això no vol dir que no ho puguem desenvolupar la feina amb tota normalitat. Ens cal picar molt molta pedra, però malgrat els entrebancs, poder continuar amb el llegat familiar al camp ens fa sentir orgulloses”, han explicat.

A la jornada també hi han assistit Carmel Mòdol i Bresolí, secretari d’Alimentació; Joan Gòdia i Tresànchez, director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia; Àngel Xifré Arroyo, delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona; Glòria Tibau Guasch, directora dels Serveis Territorials d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a Tarragona; Dalmaci Clofent Oliva, president de la IGP Calçot de Valls; Gerard Pujol, president de la DOP Pera de Lleida; i Sònia Pina directora de la Federació Catalana DOP – IGP.