La DOP Oli Terra Alta participa en les sessions de cuina en directe de GastroMar l’Ampolla 2024

22.02.2024

Del 3 al 5 de març tindrà lloc GastroMar l’Ampolla, unes jornades que aposten per la sostenibilitat, la pesca i els productes de les Terres de l’Ebre, des d’un punt de vista científic i culinari. L’edició d’enguany, que se celebrarà a l’hotel Flamingo, posarà el focus en el valor de la cuina de sempre i de la identitat gastronòmica, i remarcarà la importància de la sostenibilitat i l’aposta pel consum d’espècies de peix de proximitat. La DOP Oli Terra Alta estarà present en les sessions de cuina en directe amb l’objectiu de donar a conèixer les propietats i els beneficis dels seus olis d’oliva verge extra.

Aquestes jornades professionals gastronòmiques i científiques, organitzades per l'Ajuntament de l'Ampolla, amb la Fundació Alícia i Repicat Sc, comptaran amb els que més saben d’això: pescadors i pescadores, pagesos, cuiners i cuineres, científics i científiques, i homes i dones de la mar, de la cuina i del sector primari. “Buscarem l’equilibri entre el passat i el present de la cuina marinera, i revisarem l'empremta de la història i de la cuina tradicional i clàssica del peix tant en l’àmbit restaurador com popular”, expliquen els organitzadors. I es que la cuina tradicional, aquella basada en receptes ancestrals que s’han mantingut al llarg dels anys gràcies als cuiners i cuineres del nostre país, serà el focus d’aquesta edició.

Per això, i com és habitual, GastroMar l’Ampolla reunirà en el seu escenari a grans xefs d’arreu del territori. Seran els encarregats d’oferir sessions de cuina en directe, mentre comparteixen amb assistents i espectadors (les jornades es poden seguir en directe des del canal de YouTube de Gastroevents) els seus coneixements sobre el producte de la mar i la cuina marinera. Les jornades s’obriran, com és habitual, amb una sessió de la cuina de l’ostra de l’Ampolla, enguany, de la mà del xef i responsable de cuina de la Fundació Alícia, Marc Puig-Pey.

Serà el tret de sortida d’una edició molt heterogènia, amb figures de la cuina de la talla de Gessamí Caramés (Meleta de Romer, L’Ametlla de Mar) i Vicent Guimerà (L’Antic Molí* i estrella verda, Ulldecona), que oferiran unes sessions molt suculentes de ranxos i de cuina sostenible, patrocinades per la DOP Oli Terra Alta. Aquestes sessions aniran combinades amb la intervenció de Josep Pere Colat, president de la DOP Oli Terra Alta, qui explicarà les característiques i beneficis del consum de l’oli d’oliva verge extra (OOVE) a la cuina marinera.

Altres sessions aniran a càrrec de Martín Comamala (539 Plats Forts, Puigcerdà),  Cuiner de l’Any 2023; Aitor López (Citrus del Tancat, Alcanar), Premi Xef Balfegó 2023; Marc Gascons (Els Tinars*, Llagostera; Bell-Lloc, Santa Cristina d’Aro; i L’Informal, Barcelona), i Miquel García i Joan Martínez (Terrassa Terramar, Llafranc). La cuina més tradicional anirà de la mà d’experts amb llarga trajectòria, com ara el gran Jean Louis Neichel, xef del desaparegut restaurant Neichel** de Barcelona; Joan Bosch fundador i cuiner de Can Bosch* (Cambrils); els germans Jaume i Josep Font, fundadors i antics propietaris del restaurant Sa Punta, de Pals (Girona), i Aida Reverté, del restaurant Les Palmeres (Les Cases d’Alcanar).

GastroMar l’Ampolla també combinarà la cuina local de Daniel Tomàs, Xavier Díez i Daniela Tomàs, del restaurant Lo Típic (l’Ampolla); Xavi Cabrera, pescador i cuiner de l’Ampolla, i Aida Reverté, del restaurant Les Palmeres (Les Cases d’Alcanar), amb la més llunyana de la mà del xef Nacho Solana, quarta generació al front de l’emblemàtic restaurant La Bien Aparecida*, en Ampuero, que vindrà a oferir una sessió sobre les “Joies del Cantàbric”. Les sessions estaran, a més, acompanyades per un bon pa. Perquè Eduard Verdaguer, de Panàtics, oferirà dues sessions (dilluns 4 i dimarts 5) per explicar la importància del bon pa a taula.

Ciència, divulgació i debat al voltant dels productes de la mar

A més de la cuina en directe, els altres grans protagonistes seran les veus expertes de les Dones de la Mar, dels pescadors i mariners de l’Ampolla, i dels nutricionistes, antropòlegs, científics i responsables d’entitats que treballen per a tenir cura dels nostres recursos marins i per afavorir la pesca sostenible. Perquè GastroMar l’Ampolla ofereix, també, debat i reflexió, així com altres ingredients de qualitat del territori com l’oli verge extra de la DOP Oli Terra Alta.

Així, Sergi Tudela, director de Política Marítima i Pesca Sostenible, parlarà del relleu generacional en el sector pesquer (diumenge 3, 18.30h), mentre que Jordi Rodon, cap del servei de Recursos Marins de la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible, ho farà sobre la biodiversitat marina com a recurs gastronòmic sostenible (dilluns 4, 11h.). “El peix de llotja, cel millor de cada temporada” serà el claim de la xerrada i demostració que oferirà l’Associació Catalana de Les Dones de la Mar, amb Iris Triola, pescadora de Blanes; Cristina Caparrós, armadora de Barcelona; Núria Sánchez, divulgadora en gastronomia i tradició pesquera, i Leidy Johanna Aya, aqüicultora i armadora a La Ràpita.

Per la seva part, Joan Ribas, doctor en antropologia i responsable de Patrimoni alimentari i sostenibilitat de la Fundació Alícia, i Roser Martí, presidenta del Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya, també parlaran el dilluns 4 del peix de proximitat i la seva importància en la nostra cuina i para la nostra salut.

Finalment, el dimarts 5, Adriana Gálvez, responsable de projectes d’innovació de la Fundació Alícia parlarà sobre “Com afavorir el consum de peix. Estratègia alimentària de Catalunya”. Serà abans de la presentació de les conclusions que oferiran conjuntament l’alcalde de l’Ajuntament de l’Ampolla, Francesc Arasa; el gerent del GALP Terres de l’Ebre, Mar de l’Ebre, Joan Alginet; el secretari d’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmen  Mòdol; el director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del DACCA, Joan Gòdia, i el director general de la Fundació Alícia, Toni Massanés.

Amb aquest format que es manté en les últimes edicions, es pretén, veure i viure com les cuineres i cuiners treballen en directe, amb els productes que la part acadèmica i científica defensa i promociona, per les seves particularitats i possibilitats culinàries i gastronòmiques mentre es debat sobre el present i futur de tot plegat.