Ens veiem a la Fira Alimentaria 2024

12.03.2024

La Federació Catalana DOP-IGP estarem presents a la Fira Alimentaria (del 18 al 21 de març), on hem programat activitats molt especials. Espais gastronòmics amb aliments de qualitat DOP-IGP i amb els millors col·laboradors. No us les perdeu, ens veiem a Alimentaria!

Ens trobareu a l’estand C650, del pavelló 5 Fine Foods (Catalonia HUB), al recinte Gran Via de Fira Barcelona. Cada dia us proposem una activitat:

Aliments DOP i IGP: un xou gastronòmic irresistible!

Dilluns, 18 de març, de 13.15 h a 14.00 h

Una sessió d’alta cuina amb en Marc Grivé, xef creador d’experiències gastronòmiques a Gastroshows, en la qual els aliments DOP - IGP es combinen en textures sorprenents. Una explosió de sabors maridada amb vins de la DO Empordà i de la DO Terra Alta, comentada per la Gemma Muray de Caram Caram. Un festival de sabors apassionant!

Elaboracions que s’hi degustaran: s’elaboraran dos primers plats, tàrtar de llonganissa, sopa de pa amb tomàquet i oli, i tartaleta de mongetes i fesols amb bacallà a la catalana; un segon plat, caneló de pollastre amb poma i calçots; un tercer, arròs amb formatge i crestes, i unes postres, músic amb moscatell de clementines.

A quatre mans, per perdre els sentits... menjant!

Dimarts, 19 de març, de 12.30 h a 13.15 h

Sessió en la qual els delicats aromes de la tòfona negra esclataran amb els sabors de la carn de caça i els aliments amb DOP – IGP. L’Eduard Aliberch, cuiner i responsable del restaurant Mas Monells i president del col·lectiu Osona Cuina, i Pep Nogué, cuiner, comunicador i director gastronòmic del Culinary Institute of Barcelona, elaboraran originals propostes per explicar com cuinar i tractar aquest extraordinari fong. Un plaer gastronòmic maridat amb vi de la DO Pla de Bages. Tòfona, caça i aliments DOP – IGP, un luxe gastronòmic!

Elaboracions que s’hi degustaran: l’Eduard Aliberch, prepararà una croqueta de llebre amb maionesa de remolatxa i pera en almívar, i un caneló de senglar amb beixamel trufada, mentre en Pep Nogué, farà un parfait d’aviram de caça i gall amb tòfona i mantega i un migraust de llom de cabirol amb llonganissa i tòfona.

Sessió coorganitzada amb TrufforumVic, Osona Cuina i Federació Catalana de Caça, que compta amb la col•laboració de la DO Pla de Bages, Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya i l’Associació de Productors de Tòfona de Catalunya.

Ni de forquilla, ni de cullera, unes bones mossegades amb DOP i IGP!

Dimecres, 20 de març, de 10.15 h a 11.00 h

En Xavier Pàmies Sistaré i Xavier Pàmies Vallvé, cinquena i sisena generació de flequers al capdavant del Forn Sistaré i de la innovadora proposta Zero Gluten Sistaré, donaran a conèixer les infinites possibilitats que hi ha darrere dels aliments DOP – IGP i com fer tastos de mossegades per a compartir i gaudir. Dos forners vinculats a la IGP Pa de Pagès Català que transmeten autenticitat i tradició, i un esmorzar d’aquells que es recorden...!

Elaboracions que s’hi degustaran: empedrat, torradetes d’oli amb formatge i confitura de pera, coca de recapte amb calçots, coca de patata amb pollastre, clotxa amb gall, pa amb tomàquet i llonganissa, pepito de pollastre rostit amb allioli i romesco, arròs amb llet, pastís tatin, torró d’Agramunt, sorbet de cítrics i coca d’avellanes i vermut de Reus.

Fem un trio! Aliments DOP - IGP, música i vi...

Dijous, 21 de març, de 14.30 h a 15.15 h

Cuina d’autor on la tradició de la cuina catalana i la creativitat ofereixen una experiència gastronòmica única. Una sessió amb el Sergi Aritzeta Solé, xef del restaurant El Truc a Agramunt, guardonat l’any 2018 en la 29 edició del concurs Joves Cuiners Àngel Moncusí d’Hostaleria de Lleida al millor treball de cuina, que comptarà amb la Clara Antúnez i en Jaume Montanyà de La Gastronòmica i la música en viu d’Aquell Parell  amb en Jordi Martínez i David Sais. Un final de festa acompanyat de vins de la DO Terra Alta i la DO Empordà. Per acomiadar-nos d’Alimentaria amb un bon sabor de boca!

Elaboracions que s’hi degustaran: torrada de pa de pagès català, calçot de Valls confitat, miso i oli d’oliva verge extra; tsukune de pollastre, escabetx de clementines i crema agra, i pera infusionada, farigola i financer de mantega noisette.

Totes les propostes gastronòmiques han estat elaborades amb olis d'oliva verge extra de les cinc DOP catalanes. Amb el suport de PRODECA i el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya.

Altres activitats de les DOP i IGP a Alimentaria

A més a més, alguns dels consells reguladors també estaran presents a la Fira Alimentaria i oferiran activitats. És el cas de les cinc DOP catalanes d’oli, les quals ens proposen Un viatge a través dels sentits per les 5 DOPs catalanes d’oli’ (20 de març, de 13.45 h a 14.15 h). Un espai on s’introduiran els olis d'oliva verge extra de les 5 DOP i hi haurà una demostració amb maridatge per veure com els diferents olis encaixen millor pel seu aroma, sabor i color amb cadascun dels aliments, amb degustació final. La sessió anirà a càrrec de Montserrat Jiménez Vives, responsable de la cuina experimental d’olis de l’IRTA i Agustí Romero Aroca, coordinador de l’equip de recerca de l’IRTA d’olivera i olis.

També la DOP Siurana amb la sessió ‘Greixos i salut: per què hem de consumir oli d'oliva verge extra?’ (dimecres 20 de març, de 16.45 h a 17.15 h): una ponència divulgativa sobre els atributs dels olis d’oliva verges per a la salut i, a la cuina, enfront altres greixos, amb el Dr. Eduard Escrich i Escriche, referent internacional en la recerca sobre l'efecte dels greixos en el càncer de mama i, padrí de collita 2023-24 de la DOP Siurana. La sessió finalitzarà amb un tast i una petita degustació d’oli d’oliva verge extra DOP Siurana, a càrrec d’Agustí Romero, coordinador de l’equip de recerca de l’IRTA d’olivera i olis.

Ambdues activitats tindran lloc al Pavelló 5 Fine Foods (Catalonia HUB), estand C650.