ALIMENTARIA 2024. Els aliments DOP i IGP llueixen a l’Espai Catalunya

25.03.2024

Del 18 al 21 de març la Federació Catalana DOP – IGP ha realitzat a diari experiències gastronòmiques en el marc de la Fira Alimentaria 2024 a l’Espai Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025, amb el suport de PRODECA i el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya.

La primera sessió “Aliments DOP i IGP: un xou gastronòmic irresistible!” de la mà del creador d’experiències gastronòmiques a Gastroshows, el xef Marc Grivé, qui va elaborar cinc propostes culinàries d’alta cuina, especialment sorprenents per les seves textures: tàrtar de llonganissa, sopa de pa amb tomàquet i oli; tartaleta de mongetes i fesols amb bacallà a la catalana; caneló de pollastre amb poma i calçots; arròs amb formatge i crestes, i músic amb moscatell de clementines. Tastets acompanyats amb vins de la DO Empordà i la DO Terra Alta, un maridatge conduït per la Gemma Muray de Caram Caram.

Dimarts 19, la tòfona i la carn de caça van ser els acompanyants dels aliments DOP i IGP. Una sessió “A quatre mans, per perdre els sentits... menjant!”, en la qual els xefs Eduard Aliberch, responsable del restaurant Mas Monells i president del col·lectiu Osona Cuina, i Pep Nogué, gastrònom i director gastronòmic del Culinary Institute Barcelona, van elaborar dues propostes cadascun: croqueta de llebre amb maionesa de remolatxa i pera en almívar; caneló de senglar amb beixamel trufada; parfait d’aviram de caça i gall amb tòfona i mantega, i migraust de llom de cabirol amb llonganissa i tòfona. Totes maridades amb vi de la DO Pla del Bages. Aquesta sessió va estar coorganitzada amb Trufforum Vic, Osona Cuina i Federació Catalana de Caça.

El tercer dia de Fira Alimentaria vam començar amb un esmorzar d’aquells que no s’obliden. Sota el títol “Ni de forquilla, ni de cullera, unes bones mossegades amb DOP i IGP!” en Xavier Pàmies Sistaré i Xavier Pàmies Vallvé del Forn Sistaré, van preparar dotze degustacions elaborades amb aliments DOP i IGP: empedrat, torradetes d’oli amb formatge i confitura de pera, coca de recapte amb calçots, coca de patata amb pollastre, clotxa amb gall, pa amb tomàquet i llonganissa, pepito de pollastre rostit amb allioli i romesco, arròs amb llet, pastís tatin, torró d’Agramunt, sorbet de cítrics i coca d’avellanes i vermut de Reus. Totes boníssimes!

I, el punt final, va ser l’encertada combinació "Fem un trio! Aliments DOP-IGP, música i vi..." entre els productes amb DOP i IGP elaborats pel cuiner Sergi Aritzeta Solé del Restaurant El Truc, amb un maridatge a càrrec de La Gastronòmica amb vins de la DO Terra Alta i la DO Empordà, i la música d’Aquell Parell. Cuina d’autor, tradició i creativitat que van resultar amb tres degustacions: torrada de pa de pagès català, calçot confitat, miso i oli d'oliva verge extra; tsukune de pollastre, escabetx de clementines i crema agra; pera infusionada, farigola i financer de mantega noisette, i fours amb torró d’Agramunt. El millor final de fira!

Gràcies a tothom per fer possibles aquestes experiències i als qui ens heu acompanyat durant la Fira Alimentaria. Esperem que hàgiu gaudit dels aliments certificats del territori i de les propostes!